Odulphuslyceum

opleidingen: vwo, havo
locatie:

• Tilburg

Het aantal leerlingen nam substantieel toe. Het onderwijs werd verder ontwikkeld. Personeel en formatie werden verder in lijn gebracht. De zorg staat op de rails en functioneert goed. De school heeft (weer) een uitstekend imago.

Vwo

Door de verhuizing van de havo-afdeling is op Noordhoekring een categoriaal vwo ontstaan, het enige in Tilburg en omstreken. Uit de verkiezing tot vwo-topschool 2015 blijkt dat de afdeling op de goede weg (terug) is. Het aantal leerlingen groeit, de oudertevredenheid stijgt en tal van onderwijskundige innovaties is geïnitieerd. Daarvan heeft de start van B-9, een brugklas voor versnellers uit het basisonderwijs met een eigen onderwijskundig concept, landelijke aandacht getrokken. Niet alleen van de media, vooral ook vanuit het onderwijsveld.

De renovatie van het vwo-gebouw verloopt voorspoedig, zodat alle ingezette vernieuwingen kunnen wortelen in een gebouw dat zijn authentieke sfeer heeft behouden en dat beschikt over de noodzakelijke eigentijdse voorzieningen.

De komende jaren concentreert de afdeling zich op de ontwikkeling van de ‘w’ van het vwo. Doel daarvan is bij leerlingen de ‘scientific literacy’ te vergroten. In dit kader zal in de vwo-afdeling dan ook een herijking van het curriculum plaatsvinden.

Havo

Havo 2, 3 en 4 zijn in augustus 2014 van start gegaan in het nieuwe gebouw. Vanaf augustus 2015 is de hele afdeling compleet. De eerste lichting 'nieuwe stijl' doet in 2016 examen. Dit levert veel energie en enthousiasme op. Een eigen havo, met een eigen 'smoel' en een eigen visie. Met leerlingen die met plezier naar school komen en intrinsiek gemotiveerd zijn. En met tevreden ouders.

Zorg voor de komende jaren is de toename van het aantal leerlingen. Vraag daarbij is: hoe behoudt de school haar kleinschalige en compacte karakter?