OMO scholengroep Bergen op Zoom e.o. – ZuidWestHoek College

www.sgboz.nl
 rector: Marcel van Loo
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo
locaties:

• Mollerlyceum Bergen op Zoom

• ZoomMAVO, Bergen op Zoom

• ’t R@velijn, Steenbergen

• ZuidWestHoek College, Ossendrecht

Het ZuidWestHoek College in Ossendrecht verzorgt mavo en vmbo. 2015 is het jaar van vooruitgang geworden. Na de start met 472 leerlingen sloot het jaar af met 532 leerlingen. Het aantal brugklassers nam toe met 45 en dat is 37% meer dan het schooljaar ervoor. Daarnaast meldden ook meer zij-instromers zich aan. Het toont aan dat de school in de belangstelling staat.

2015 stond zeker ook in het teken van kwaliteit. De eindexamenresultaten waren goed en wederom bovengemiddeld. Daarnaast kwam uit de afgenomen audit en het inspectiebezoek een positief beeld van de school naar voren. Dit beeld is ook terug te vinden in de tevredenheidsonderzoeken die uitgevoerd zijn. Het systeem van monitoring en volgen van studieresultaten werkt.

Onderwijsinhoudelijk is een nieuw concept voor de uitvoering van Cultureel Kunstzinnige Vorming uitgewerkt voor de leerlingen van leerjaar 3. Het concept richt zich nog meer op beleving en ervaring en wordt positief ontvangen door de leerlingen.

Het door iPad ondersteund onderwijs is voor het tweede jaar uitgevoerd. Er is duidelijk sprake van een groei in de gebalanceerde toepassing van de mogelijkheden die hiermee geboden zijn.

De uitwerking van de vernieuwing van de beroepsgerichte examens vindt plaats in een pilot voor de afdeling horeca, bakkerij en recreatie. Met de resultaten van de voorbereidingen wordt een basis gelegd voor de ontwikkeling van de overige afdelingen.

In februari 2016 kreeg de school bezoek van het koninklijk paar. Deze mededeling maakte de afsluiting van 2015 bijzonder.