OMO Scholengroep De Langstraat – Walewyc-mavo

• Van Haestrechtcollege, Kaatsheuvel

• d’Oultremontcollege, Drunen

OMO Scholengroep De Langstraat

In het jaar 2015 waren - naast het onverminderd werken aan goed onderwijs voor alle leerlingen - de speerpunten:

• het opstellen van een nieuw schoolplan. Dit was gereed op 1 december 2015;

• het vervullen van de vacatures in de directie op twee van de locaties. Per 1 augustus 2015 is de nieuwe directeur van het Dr. Mollercollege gestart. Voor het d’Oultremontcollege is ook een nieuwe directeur gevonden. Deze startte per 1 februari 2016;

• het aanpassen van de formatie en de organisatie aan de sterke demografische krimp in een deel van de regio, in de gemeente Heusden in het bijzonder. Dit is voor een groot deel gerealiseerd door optimaal gebruik te maken van de mogelijkheden tot uitwisseling van personeelsleden binnen de eigen scholengroep en scherp te letten op passende vacatures binnen de vereniging. Doordat de krimp structureel is, moet de scholengroep budgettair scherp aan de wind blijven varen.

Walewyc-mavo
De Walewyc-mavo is sinds augustus 2014 gevestigd in een nieuw gebouw, samen met de collega-school het Dr. Mollercollege. Het gebouw is groot, maar de Walewyc-mavo werkt op een kleinschalige manier met een eigen docententeam. Het team hanteert een eigen aanpak van het onderwijs en zorg voor de leerlingen. De Walewyc-mavo heeft een eigen lesvleugel met allerlei moderne faciliteiten, zoals een open leercentrum met computers en laptops waarmee leerlingen zelfstandig kunnen leren. Docenten bieden in de lessen de structuur die deze leerlingen nodig hebben. Op de Walewyc-mavo zijn de communicatielijnen kort. Door het kleine leerlingenaantal kan het team betrokken blijven bij elke leerling. Door extra personeel in te zetten is de opvang bij lesuitval geborgd. In 2015 heeft het totale team met elkaar een nieuw schoolplan opgesteld. Het profiel van de Walewyc-mavo is beschreven in een viertal onderdelen:

• actief, sportief, creatief en ondernemend

• betrokkenheid bij de leerling totaal: hoofd, hart en handen

• structuur, duidelijkheid en extra begeleiding

• goede doorstroom naar het hoogste niveau van het mbo en de havo