Scholengroep Het Plein – Sint-Joriscollege

www.sghetplein.nl
 rector: Corinne Sebregts
opleidingen: vwo, havo, mavo, vmbo en praktijkonderwijs
locaties:

• Sint-Joriscollege, Eindhoven

• Aloysius De Roosten, Eindhoven

• Antoon Schellenscollege, Eindhoven

• Vakcollege, Eindhoven

• Praktijkschool Eindhoven

• Pleinschool Helder, Eindhoven

Het Sint-Joriscollege is een school voor vwo (gymnasium en atheneum), havo en mavo. De school biedt het project Kunst & Cultuur aan, heeft een bètaprogramma en voor leerlingen met een brede belangstelling voor sport zijn er de sportklassen. Daarnaast is ’t Joris een Topsport Talentschool (LOOT) met een daaraan verbonden CTO-afdeling (Centrum voor topsport en onderwijs) en de enige gecertificeerde Cultuurprofielschool in de regio Eindhoven. De school telt circa 1490 leerlingen.

Het Sint-Joriscollege is een relatief grote school maar heeft het onderwijs kleinschalig georganiseerd in vijf teams. De school kenmerkt zich door een open karakter, waar iedere leerling zich gekend en herkend voelt.

In 2015 heeft het Sint-Joris Topsportcollege vorm gekregen. Door gepersonaliseerd leren kunnen leerlingen hun topsport-carrière beter combineren met hun onderwijsloopbaan. Maar ook leerlingen met affiniteit op sportief, kunstzinnig en technisch gebied kunnen op ’t Joris hun ambities waarmaken. Dit betekent dat alle leerlingen worden begeleid en geholpen om datgene wat ze willen bereiken, ook te realiseren. De school zorgt ervoor dat elke leerling bij het verlaten van de school zelfbewust en goed toegerust de vervolgstappen kan nemen die bij hem of haar passen. En dat elke leerling de ontwikkelde kennis en vaardigheden effectief kan inzetten in de maatschappij.

In 2015 is verder gewerkt aan de kwaliteit van het onderwijs. De onderwijsresultaten zijn op alle drie de afdelingen voldoende, maar het streven is om de resultaten verder te verbeteren. Communicatie over goed onderwijs staat daarbij centraal. Daarbij is aandacht voor alle betrokkenen: leerlingen, ouders, docenten en alle andere medewerkers. Het nieuwe schoolplan laat de ambities zien voor de komende vier jaar. Er wordt hierin ingespeeld op een samenleving die sterk in beweging is door, naast basiskennis, in te zetten op ontwikkeling en gebruik van 21st century skills.