Deze website maakt gebruikt van cookies om instellingen te onthouden en om de website beter op uw behoeften af te stemmen. Klik hier voor meer informatie over cookies.

Ja, ik ga akkoord Nee, ik ga niet akkoord X
« Terug naar zoekresultaten

Onderwijsinnovatie op basis van schoolgebonden onderzoek

Er zijn steeds meer docenten die vanuit een nieuwsgierige, onderzoekende houding hun eigen onderwijspraktijk tegen het licht houden. Door workshops en begeleiding, met name vanuit de academische opleidingsscholen, worden zij er steeds beter in om dat op methodisch verantwoorde wijze te doen. De aanname is dat daardoor onderwijsinnovatie ontstaat. Er zijn aanwijzingen dat dat lijkt te lukken.

Het digitale platform www.script-onderzoek.nl (zie Script!) heeft diverse artikelen over schoolgebonden onderzoek opgenomen. Deze artikelen laten zien dat onderwijsinnovatie in concrete onderwijssituaties daadwerkelijk het resultaat is van een onderzoekende houding van de docent. Het kan gaan om een andere aanpak van oudergesprekken, of over een vernieuwende didactische methode, maar ook bijvoorbeeld over een verbeterde begeleiding van aankomende leraren. Docenten en studenten vertelden in Script! Talks over hun eigen onderwijsinnovaties of over hun veranderde kijk op hun eigen onderwijs.

Scholen zijn in de loop van het verslagjaar meer aandacht gaan besteden aan het formuleren van een onderzoekagenda van de eigen school. Scholen die al een onderzoekagenda hadden hebben deze aangescherpt; de andere scholen hebben inmiddels een concept klaar.

pagina opties

Mijn OMO verslag (0)